Overdragelsesprocedure

Proceduren følges når en andelshaver ønsker at udtræde af foreningen og fraflytte sin bolig.


  1. Andelshaver sender en mail til bestyrelsen med anmodning om at udtræde af foreningen og med oplysning om salgspris og størrelse. Foreningens vedtægter §13.2 litra A-D følges. Såfremt andelshaver ikke har indstillet et familiemedlem til at overtage andelen, kontakter bestyrelsen personerne på ventelisterne.
  2. Til brug for salget henviser bestyrelsen til Nøgleoplysningsskema for andelsboligforeningen, denne overdragelsesprocedure samt energimærke etplansbygniger eller energimærke etagebygninger for ejendommen.
  3. Såfremt andelshaver har udført forbedringer af boligen og ønsker at disse skal medregnes i overdragelsessummen anvendes ABFs afskrivningskurve, og forbedringskatalog. Andelshaver udfylder skemaet Opgørelse af forbedringsværdier. Skemaet afleveres inklusiv kvitteringer og kommunale anmeldelser og/eller godkendelser til bestyrelsen.
  4. Bestyrelsen indhenter oplysninger i Andelsboligbogen om, hvorvidt der er eventuelle tinglyste rettighedshavere i den pågældende andel.
  5. Bestyrelsen kan vælge at besigtige andelen og sammenholde de oplyste forandringer/forbedringer med de faktiske forhold. Desuden tages stilling til andelens vedligeholdelsesstand. Bestyrelsen godkender herefter prisen på andelen, udfylder og udleverer ”Nøgleoplysningsskema om andelsbolig nr. xx til salg” til andelshaver.
  6. Såfremt der ikke findes en køber fra den interne eller eksterne venteliste, eller andelshaver ikke selv har fundet en køber, men ønsker at sælge gennem ejendomsmægler, skal foreningens vedtægterseneste årsregnskabseneste budgetenergimærke etplansbygniger eller energimærke etagebygninger og vedligeholdelsesplanCentrale økonomiske nøgleoplysningerNøgleoplysningsskema for andelsboligforeningen og ”Nøgleoplysningsskema om andelsbolig nr. xx til salg” samt specifikation af prisen indeholdende værdien af forbedringer, tilpasset og almindeligt løsøre i boligen, fremsendes til ejendomsmægleren. Når ejendomsmægleren har modtaget dokumenterne, kan denne anmode bestyrelsen om supplerende oplysninger. Sælgers omkostninger til bestyrelsens papirarbejde koster inklusiv eventuelle supplerende oplysninger 2.500 kr.
  7. Når der er fundet en køber via venteliste eller en ejendomsmægler, eller andelshaver selv har fundet en køber, skal køber godkendes af bestyrelsen. Et eventuelt afslag på godkendelse meddeles skriftligt og er sagligt begrundet, men kan ikke ankes.
  8. Andelshaver oplyser bestyrelsen om den forventede overtagelsesdag. Andelshaver kontakter de rettighedshavere, der fremgår af attesten i Andelsboligbogen jf. pkt. 4 og anmoder disse om at opgøre og aflyse deres tilgodehavender pr. den forventede overtagelsesdag. Rettighedshavere skal på mail til bestyrelsen fremsende bekræftelse på, at deres tilgodehavende aflyses af Andelsboligbogen i forbindelse med at overdragelsessummen udbetales til rettighedshaver eller sælger.
  9. Sælger/ejendomsmægler udfylder Overdragelsesaftale (køb/salg af andelsbolig) (vejledning til udfyldelse af overdragelsesaftale), som underskrives af andelshaver og køber. Hvis salget foregår gennem ejendomsmægler accepteres tillige signering med NemID. Bemærk at emfang ejes af foreningen, da det er en del af boligens ventilation. Der skal senest 5 hverdage efter bestyrelsens godkendelse af aftalen stilles en bankgaranti vedrørende købesummen.
  10. Andelshaver afleverer andelsbevis til bestyrelsen i foreningens hovedpostkasse (postkassen ved nr. 41), så det kan påtegnes og overdrages til køber. Er andelsbeviset bortkommet koster udfærdigelse af et nyt 1.500 kr., der fratrækkes overdragelsessummen.
  11. Bestyrelsen godkender og underskriver den indgåede aftale om overdragelse af andel. Det må forventes, at der er minimum 7 dages behandlingstid fra bestyrelsen modtager aftalen, til den er underskrivet og salget endeligt godkendt.
  12. Medvirker der ejendomsmægler, kan denne anmode bestyrelsen om at notere en transport. Ved notering erklærer foreningen, at ville overføre ejendomsmæglerens salær til denne, inden sælger får sin eventuelle del af salgsprovenuet. Skønner bestyrelsen, at der ikke vil være dækning for ejendomsmæglerens salær i handlens provenu, gør bestyrelsen skriftligt opmærksom på, at der ikke er noget at transportere, idet der ikke er dækning til samtlige rettighedshavere. Dermed har ejendomsmægleren mulighed for at aftale med rettighedshaverne, at der opnås dækning for salæret forud for disse. Indgår ejendomsmægleren en sådan aftale, skal kopi af aftalen sendes på mail til bestyrelsen.
  13. Køber sørger senest 5 dage før overtagelsen for indbetaling af overdragelsessummen samt første måneds boligafgift til foreningen på foreningens konto i Sparekassen Kronjylland, konto 6682 0013 002 754, mærket "Køb af nr. xx". Indbetalingen kan enten foretages som ét samlet beløb eller opdelt. Efterfølgende boligafgifter indbetales på konto 6682 0013 002 738, mærket "Boligafgift nr. xx".
  14. Køber sørger på overtagelsesdagen for, at tilmelde sig forsyningsselskaber vedrørende el, gas og vand. Undlader køber at tilmelde sig, forbeholder bestyrelsen sig ret til at lukke for forsyningen, samt at opkræve eventuelle udgifter hertil hos køber. Genåbning sker for købers regning.
  15. Bestyrelsen fradrager først de eventuelle tilgodehavender, som foreningen har hos sælger, herunder 2.500 kr. for foreninges arbejde ved handlen, eventuelle garantier, som foreningen måtte have givet i forbindelse med køb af andelen. Derefter undersøger bestyrelsen om de tidligere indhentede oplysninger fra Andelsboligbogen fortsat er korrekte. Er det tilfældet, betales rettighedshaverne i den rækkefølge, som fremgår af attesten fra Andelsboligbogen. Bestyrelsen sikrer sig, at udbetaling til rettighedshaverne sker med frigørende virkning på betingelse af, at rettighedshaverne aflyser deres krav i Andelsboligbogen eller pantet overføres til køber. Er der givet transport i en del af overdragelsessummen til dækning af ejendomsmæglerens salær, udbetales beløbet til ejendomsmægleren, før sælger får sine penge. Er der herefter penge tilbage, udbetales de senest 3 uger efter overtagelse til sælger. Foreningen tilbageholder 25.000 kr. til dækning af købers eventuelle konstatering af fejl og mangler efter overtagelsesdagen. Det tilbageholdte beløb kan kun udbetales til køber, hvis der er indgået en underskrevet aftale (forlig) mellem køber og sælger, eller såfremt der foreligger en dom.
  16. Eventuelle krav angående mangler rettes til bestyrelsen inden for en frist på 8 dage efter overtagelsesdagen, hvorefter bestyrelsen senest 14 dage efter overtagelsesdagen gør købers krav gældende overfor sælger. Efter orientering om mangelsindsigelserne er bestyrelsen ikke længere involveret. Det betyder, at en eventuel tvist om mangelsindsigelser alene er en sag mellem køber og sælger.